جراحي شكم آبدومينوپلاستي

بهترين بيمار براي آبدومينوپلاستي كيست؟آبدومينوپلاستي در افرادي كه سلامت عمومي خوب و وزن ثابتي دارند، سيگار نمي‌كشند و پوست اضافي به همراه عضلات جداشده و در خط وسط دارند، مي‌توانند ظاهر اندام را بهبود ببخشد.
كدام بيمار نبايد جراحي شود؟۱. خانمي كه هنوز ممكن است بچه دار شود، بهتر است از ترميم بدون دوختن عضله (فقط پوست و چربي) استفاده كند يا كلاً جراحي را به بعد از زايمان‌هايش به تعويق بياندازد.

بهترين بيمار براي آبدومينوپلاستي كيست؟

جراحي شكم آبدومينوپلاستي در افرادي كه سلامت عمومي خوب و وزن ثابتي دارند، سيگار نمي‌كشند و پوست اضافي به همراه عضلات جداشده و در خط وسط دارند، مي‌توانند ظاهر اندام را بهبود ببخشد.
كدام بيمار نبايد جراحي شود؟۱. خانمي كه هنوز ممكن است بچه دار شود، بهتر است از ترميم بدون دوختن عضله (فقط پوست و چربي) استفاده كند يا كلاً جراحي را به بعد از زايمان‌هايش به تعويق بياندازد.
۲. فردي كه مي خواهد لاغر شود، بهتر است اول به وزن مناسب خود برسد، سپس براي جراحي شكم آبدومينوپلاستي اقدام كند.
۳. اين عمل با ايجاد برش طولي در زير شكم انجام مي‌شود كه جاي آن براي هميشه مي‌ماند، اگر چه در اكثر بيماران اين محل برش در طول ۱۲ – ۶ ماه به فرم قابل قبول در مي آيد (يك خط باريك)، در موارد نادري احتمال بروز گوشت اضافي (هايپر تروفيك اسكار) يا پهن شدن محل برش و بد شكلي هاي ديگر وجود دارد. اگر شما نمي‌توانيد ريسك يك اسكار (محل برش) بد را هر چند كم بپذيريد، بهتر است از انجام عمل خودداري كنيد.
جراحي شكم آبدومينوپلاستي چگونه انجام مي‌شود؟اين عمل جراحي، بسته به ميزان و محل پوست اضافي و وضعيت عضلات جدار شكم و ميزان و محل چربي اضافي ممكن است از يك جراحي كوچك سرپايي به مدت زير ۲ ساعت، تا يك عمل جراحي وسيع با بيش از ۵ ساعت به طول بيانجامد. علاوه بر وضعيت شكم، توقع بيمار و سلامت عمومي و سابقه كشيدن سيگار مي‌تواند در تصميم گيري نوع عمل جراحي موثر باشد. در هر حالت، بيمار تحت بيهوشي عمومي قرار خواهد گرفت. به علاوه، در موارد ميني آبدومينوپلاستي (عمل زير ناف) شما ممكن است به فاصله كوتاهي مرخص شويد. لازم است در اين صورت يك همراه قابل اطمينان از كلينيك تا خانه و براي يكي، دو شب اول داشته باشيد.
تصميم در مورد وسعت جراحي در ويزيت هاي قبل از عمل (حداقل دو ويزيت) با توافق پزشك و بيمار حاصل خواهد شد.
كوچكترين، ساده ترين و راحت ترين فرم جراحي ميني آبدومينوپلاستي است كه از برش كوچكتري استفاده مي‌شود و معمولاً دور ناف برش ندارد. اين جراحي كه حدود ۲ ساعت طول مي‌كشد براي بيماراني مناسب است كه مشكل پوست و چربي اضافي آنها مختص پايين شكم است. در افرادي كه سلامت عمومي آنها به دليل بيماري طبي (مثل مشكلات قلبي و سيگار) به خطر افتاده است و امكان رفع آن فعلاً موجود نيست، گاهي از اين روش، با يك نتيجه متوسط مي‌توان بهره برد.
در آبدومينوپلاستي كامل، برش زير شكم معمولاً از يك پهلو تا پهلوي ديگر در زير شكم امتداد مي‌يابد. اين روش براي فردي است كه به حداكثر ترميم نياز دارد. جراح در اين عمل، پوست و عضلات را جا به جا مي‌كند و در مواردي، اين جراحي وسيع ممكن است با ساكشن محدود همراه شود. شما در اين جراحي، برشي دور ناف خواهيد داشت، زيرا لازم است نسوج اطراف ناف آزاد شود. بعد از عمل جراحي، لوله اي براي خروج ترشحات به جا مي‌ماند كه ممكن است چند روز در محل باقي بماند.
آبدومينوپلاستي گرداگرد، وسيع ترين عمل جراحي در اين حيطه است كه ممكن است در يك يا دو مرحله يا در دو نوبت مجزا انجام مي گيرد. در اين روش، برش كاملاً به ناحيه پشت امتداد مي‌يابد و بيمار در دو جهت روي تخت عمل، خواهد خوابيد، ابتدا به شكم سپس به پشت. اين جراحي براي افرادي كه كاهش وزن بسيار شديد داشته اند، لازم مي‌شود و اغلب خالي از عارضه نيست.
شما هر يك از اين سه نوع جراحي را كه داشته باشيد، احتياج به مراقبت‌هاي بعد از عمل داريد. نوع پانسمان، طرز نگهداري از لوله ها، فرم خوابيدن، فرم راه رفتن و نشستن به شما آموزش داده مي‌شود. شايد براي چند هفته نياز باشد از گن‌هاي مخصوص (شكم بند) استفاده كنيد.
آيا آمادگي خاصي قبل از جراحي شكم آبدومينوپلاستي لازم است؟دوره آمادگي، اكثرا مربوط به ترك دخانيات است. براي جراحي محدود و زير ناف شايد ترك سيگار براي دو هفته قبل و بعد از عمل كافي باشد اما براي جراحي كامل، حداقل يك ماه قبل تا سه هفته بعد از جراحي بايد هرگونه مصرف دخانيات قطع شود. كشيدن سيگار و قليان، حضور در كنار فرد سيگاري و استفاده از پچ نيكوتين يا آدامس هاي نيكوتين ممنوع است. كاهش تعداد سيگار به هيچ وجه كافي نيست و بايد مصرف به صفر برسد. اين مهم ترين نكته قابل پيشگيري در ترميم زخم است. نكته مهم ديگر، ژنتيك است كه قابل پيشگيري نيست. هرگونه رژيم غذايي شديد، از دو هفته قبل تا دو هفته بعد از عمل جراحي ممنوع است. داروهاي فشار خون و تيروئيد با اطلاع پزشك بايد ادامه يابد. مصرف داروهاي غيرضروري مثل ويتامين ها، مكمل غذايي و تقويت كننده ها بهتر است از چند روز قبل تا چند روز بعد از جراحي قطع شود.
عوارض و مشكلات جانبي جراحي شكم آبدومينوپلاستي چيست؟بسته به وسعت جراحي، درجاتي از درد و تورم را تجربه خواهيد كرد معمولاً درد ميني آبدومينوپلاستي قابل اغماض و درد آبدومينوپلاستي با ترميم عضله متوسط تا شديد است. احساس درد و حساسيت ممكن است چند هفته و گاهي تا دو سه ماه در موارد جراحي كاملبه طول بيانجامد. همچنين در عمل كامل، خستگي و ضعف عمومي تا مدتي ديده مي‌شود. مثل هر جراحي ديگري، خطراتي احتمال بروز دارد كه در زمينه مناسب، احتمال بروزشان افزايش نيز مي يابد (مثل ديابت، بيماري هاي قلبي، كبدي، ريوي، يا مصرف سيگار)
اسكار (محل برش) بدشكل، خون ريزي و هماتوم (تجمع خون)، عفونت تجمع مايع، تغيير رنگ پوست، تورم ناحيه اي و عدم تقارن.
آيا اين عمل جايگزيني براي رژيم غذايي مناسب است؟مسلماً نه. براي حفظ نتيجه شما بايد وزن خود را ثابت نگه داريد و از اضافه وزن بالاي ۵ درصد به شدت بپرهيزيد.
آيا شركت هاي بيمه هزينه جراحي را متقبل مي‌شوند؟توجه داشته باشيد كه شركت هاي بيمه اكثراً هيچ كمكي براي انجام آبدومينوپلاستي به شما نخواهند كرد. بهتر است هرگونه تفكري در اين مورد داريد، تمام امكانات خود را قبل از انجام جراحي با مامور بيمه و پزشك خود بررسي كنيد.در عمل آبدومينوپلاستي كامل، نتيجه عمل به همراهي و همكاري شما شديداً وابسته است. اگر در هنگام مشاوره قبل از عمل به اين نتيجه رسيديد كه توانايي انجام مراقبت هاي بعدي را نداريد يا زمان آن را در اختيار نداريد از پزشك بخواهيد كه به شما اقدامي ساده تر پيشنهاد كند يا از جراحي حذر كنيد.
نكته مهم ديگري كه بايد قبل از عمل بر سر آن توافق كنيد، ميزان استراحت و زمان شروع فعاليت سنگين است. يك ميني آبدوپلاستي سبك ممكن است يك هفته تا ده روز، دوره نقاهت داشته باشد ولي يك آبدومينوپلاستي با دوختن عضلات جدار شكم و ساكشن پهلو ها، معمولاً يك ماه تا ۶ هفته نياز به استراحت و ورزش دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.