مبدل حرارتي پوسته و لوله

مبدل‌هاي حرارتي بر اساس شكل، كابرد، محل نصب و بسياري پارامترهاي ديگر طراحي مي‌شوند. در نتيجه مي‌توان آن‌ها را بر اساس اين ويژگي‌ها در دسته‌بندي‌هاي مختلف قرار داد. در نمودارهاي زير دسته‌بندي انواع مبدل‌ها بر اساس آرايش جريان در داخل مبدل و ساختار كلي مبدل و جايگاه مبدل پوسته و لوله در هر دسته‌بندي قابل مشاهده است:

بر اساس ساختار

  • Tubular 
  1. پوسته و لوله
  2. double-pipe
  3. spiral tube
  4. pipecoils
  • plate type
  1. plate
  2. spiral
  3. lamella
  4. platecoils
  • extended-surface
  1. plate-fin
  2. tube-fin    
  • regenerative
  1. rotary
  2. fixed-matrix

در مبدل هاي پوسته و لوله، تعداد يك يا دسته اي از لوله هاي فلزي (تيوب) در داخل يك لوله ي بزرگتر (شل يا پوسته)قرار مي گيرند، تيوب ها يا از يك طرف پوسته و يا از دو سر آن توسط صفحه اي گرد و حفره دار جمع آوري مي شوند كه اين صفحه در حقيقت عمل هدر يا جمع آوري سيال داخل تيوب ها را انجام ميدهد كه به آن تيوپ شيت نيز گفته ميشود.

اگر شكل تيوب بصورت U باشد هر دو سر تيوب ها در يك طرف پوسته قرار گرفته و از يك صفحه ي جمع كننده استفاده ميشود و اگر مستقيم باشد از يك طرف پوسته ورودي و از انتهاي آن خروجي در نظر گرفته مي شود.

پوسته مبدل حرارتي در واقع لوله اي است با طول مشخص كه تيوب ها در آنجا داده مي شود و خود نيز داري ورودي و خروجي بوده كه معمولاً به صورت عرضي روي آن قرار دارد. بدين ترتيب دو سيال قرار گرفته در داخل مجموعه اختلاطي با هم ندارند و صرفا از طريق ديواره تيوب هاي فلزي (مس، آلومينيوم، استيل، تيتانيوم و …) تبادل حرارت ميكنند.

مبدل پوسته لوله به شكل هاي گوناگون در صنعت توليد مي شود كه كلي ترين آنها در 3 شكل U تيوب، تيوب مستقيم و اسپيرال قرار مي گيرد.

مبدل حرارتي مدل اسپيرال اين تفاوت را دارد كه تيوب هاي آن در داخل پوسته به شكل مارپيچي دور هم پيچيده شده و بدين ترتيب سطح تماس بيشتر و راندمان بالاتري نسبت به حالت معمول دارند.

منبع : مبدل حرارتي پوسته و لوله از سايت ويكي پديا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.