فيبر غذايي

مجله زندگي

فيبر غذايي

رژيم مواد غذايي پر فيبر براي پيشگيري و درمان بيماري بواسير و شقاق

رژيم مواد غذايي پر فيبر براي پيشگيري و درمان بيماري بواسير و شقاق

فيبر غذايي يكي از مواد مغذي، مورد نياز بدن است زيرا كه مصرف آن فوايد مختلفي از جمله سلامت گوارش، حفظ سلامت قلب، كنترل قند خون، افزايش طول، كاهش حساسيت به خوراكي ها و … را براي بدن به همراه دارد. همچنين يكي از مهمترين فايده اين خوراكي پيشگيري از بيمار هاي رايج مقعدي مثل بواسير و شقاق است.

فيبر غذايي چيست؟

فيبر غذايي نوعي كربوهيدرات بر پايه گياهي است. اين ماده مغذي بر خلاف ساير كربوهيدرات ها در بدن قابل هضم و جذب نيست و در دستگاه گوارش تجمع مي كند. اما با اين حال وجود آن به شدت براي تنظيم عملكرد دستگاه گوارش ضروري است. فيبر فوايد و تاثيرات جدي براي بدن به همراه دارد و مصرف آن براي همه افراد در تمام گروه هاي سني توصيه مي شود. از فوايد فيبر براي بدن مي توانيم به تنظيم فعاليت روده، كاهش وزن، تنظيم قند خون، كنترل كلسترول، كاهش خطر سرطان و … اشاره كنيم.

انواع فيبرها

فيبر به دو دسته زير تقسيم مي شود :

  • محلول : اين فيبر در آب حل شده و شامل پكتين، صمغ، و موسيلاژ است. اين فيبر قابليت تبديل به ژل را داشته و به عنوان قوام دهنده عمل مي نمايد. فيبر محلول با كاهش گلوكز خون و كلسترول كمك مي نمايد.
  • نامحلول : اين نوع از فيبر خاصيت هيگروسكوپيك قوي داشته و مي تواند مقدار زيادي آب را به خود جذب نمايد، از همين روي سرعت عبور مواد از دستگاه گوارش را افزايش خواهد داد. اين فيبر حجم مدفوع را افزايش داده و در جلوگيري از يبوست موثر است.

آشنايي با مواد غذايي حاوي فيبر

برخي از مهمترين مواد غذايي حاوي فيبر عبارتند از :-

  • آووكادو (10.5 گرم فيبر در هر فنجان)
  • گلابي آسياي (5/5 گرم فيبر)
  • خانواده‌ي بري‌ها مثل توت‌فرنگي، تمشك، بلوبري و…( در حدود 7 گرم فيبر)
  • نارگيل (7 گرم در هر فنجان)
  • انجير (14.6 گرم فيبر محلول و نامحلول)
  • كنگر فرنگي (10 گرم فيبر)
  • نخود فرنگي (8.6 گرم فيبر در هر فنجان)
  • كلم بروكسل (5 گرم)
  • شلغم (5 گرم فيبر)
  • انواع حبوبات و …..(هر فنجان در حدود 15 گرم)

مقدار مورد نياز بدن به فيبر

بر طبق اظهارات انجمن قلب آمريكا ميزان فيبر در رژيم 2000 كالري در حدود 25 گرم است. البته نياز روزانه به اين ماده مغذي به عواملي مانند سن و جنسيت بستگي دارد. به طور مثال نياز روزانه زنان زير 50 سال به فيبر در حدود 21 تا 25 گرم و مردان زير 50 سال 30 تا 38 گرم است. همچنين كودكان در سنين بين 1 تا 18 سال به 14 تا 31 گرم فيبر در روز نياز دارند.

فوايد فيبر براي پيشگيري و درمان بيماري هاي بواسير(هموروئيد) و شقاق

يكي از مهمترين اثرات مصرف فيبر بر روي بدن حفظ سلامت دستگاه گوارش و جلوگيري از يبوست است، از آنجايي كه فيبر در داخل دستگاه گوارش قابليت هضم و جذب ندارد، در روده تجمع كرده و مقدار زيادي آب به خود جذب مي كند  پس مصرف آن مي تواند حجم مدفوع را افزايش دهد، در نتيجه عبور مدفوع حجيم تر و البته نرم تر از دستگاه گوارش مانع آسيب به آن مي شود. مهمترين علت بروز بيماري هاي مقعدي نظير بواسير و شقاق ابتلا به يبوست مزمن است زيرا عبور مدفوع سفت مي تواند موجب آسيب به انتهاي دستگاه گوارش شود. در نتيجه با مصرف كافي فيبر مي توان يبوست را كنترل و از بواسير (هموروئيد) و شقاق پيشگيري نمود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.